Toriparkki on kiistatta kaupunkisuunnittelun 2000-luvun suurin turhake. Sen vuoksi kaivetaan ylös kaupunkien keskustoja ympäri Suomen, ja lisätään siten alueiden sieluttomuutta. Tällä kertaa toriparkkihuuma on tarttunut myös kaupunginjohtajaan ja ”torialueella kiinteistöjä omistaviin” ammattiliittoihin.
Kallion Vasemmisto sai viime kerralla eläkevakuutusyhtiöt perääntymään suunnitelmissaan rakentaa toriparkki Hakaniemen torin alle. Vasemmisto nosti esiin hankkeen taloudellisen ja sosiaalisen järjettömyyden. Esimerkit muista kaupungeista osoittavat selvästi kuvion, jossa kustannuksilla on taipumus kaatua veronmaksajien harteille. Erityisen tärkeä, ja lopulta hankkeen hautaava tekijä, oli asukkaiden vastustus, joka ilmeni esimerkiksi lyhyessä ajassa 600 allekirjoitusta keränneestä adressista.
Asukkailla on monta syytä tuomita hanke, silloin ja nyt:
1) Toriparkki on estänyt torin kehittämisen ja surkastuttanut torin sekä ympäröivän alueen elinvoimaisuuden. Ei ole voitu kehittää aluetta, kun ”iso raha” on varannut sen myllerryskentäkseen.
2) Se jarruttaa kehittämistä myös siten, ettei saada aikaiseksi esimerkiksi keskusteluissa esiin tulleita parannuksia kuten esiintymis-/kulttuurilavaa, istutuksia ja penkkejä sekä toritunnelmaa lisääviä rakennelmia. Päinvastoin saamme vuosia kestävän rakennustyömaan, jonka lopputulemana syntyy alueelle autoja toivottava parkkihalli samaan aikaan, kun jo rakennetut hallit ammottavat tyhjyyttään.
3) Lisääntynyt autoliikenne haittaa joukkoliikenteen sujuvuutta. Osallistuessaan autoparkin kustannuksiin(!) kaupunki käy ristiriitaisesti omia strategioitaan vastaan. Kun kaikki poliittiset puolueet ovat samanmielisiä liityntäpysäköinnin laajentamisesta ulompien joukkoliikenneyhteyksien varrelle, on surkuhupaisaa valmistella suunnitelmaa, jossa parkkihalli rakennetaan kaupungin keskustaan – joukkoyhteyksien suurmekkaan, jossa risteää niin METRO, USEITA RAITIOVAUNULINJOJA KUIN KYMMENIÄ BUSSILINJOJA. LISÄKSI PISARA-RATA TUO ALUEELLE KOHTA JUNAN!
– Henrik Nyholm, Kallion Vasemmiston puheenjohtaja v. 2011
Toriparkkisuunnitelma raukesi viimeksi vuonna 2011.