Ala-asteen luokanopettaja kirjoitti ylä-asteelle siirtyvästä ehdokkaasta, vuonna 1999, näin:
Romanttinen Henrik?
Henrikillä on monia omia laskelmia ja selityksiä maailmasta ja miksi se näyttää miltä näyttää. Joskus hän käyttäytyy luokan sirkuspellenä sekopäisillä ideoillaan. Huolettoman pinnan alta löytyy ahkera oppilas. Henrik on myös ehkä pieni romantikko? Hän osaa halutessaan kirjoittaa erittäin kauniita runoja.
Henrik on ympäristön ystävä. Luonto ja eläimet ovat tärkeitä hänelle. Hän tykkää myös historiasta sekä kuvataiteesta. Jos hän kiinnostuu jostakin voi hän työskennellä tauotta kyseisen tehtävän kanssa. Moni hänen piirrustuksistaan ovat täynnä pikkutarkkoja yksityiskohtia.
Mitä hänestä tulisi..?
Henrik itse voisi mahdollisesti ehdottaa presidenttiä.., mutta se olisi ehkä vähän (sic.) korkealle tähtäämistä (?). Henrikistä tulee.. jonkinsortin insinööri. Henrik on tosin työskennellyt hyvin huumeidenvastaisessa projektissa joten ehkä hänestä tulee tullivirkailija. Hän on myös huomaavainen luontoa kohtaan joten mahdollisesti hän työskentelee tulevaisuudessa ympärisön puolesta tai palomiehenä.
Luokanopettajan analyysi on ainakin toteutunut osittain. Taidan nimittäin työskennellä ympärisön puolesta, ahkerasti ja periksi antamatta. Kiitos Mona-Lisa Skog, olit opettajista parhain.